Med gräddfil och vitlök

Skrivpuff: Lunchmöte

Jag slank in i den stora marknaden som är alldeles för spännande för att passeras. Det är något visst med mångfald. Ostar, korvar, gåslever, retes, paprika, honung, läder, scarfsar, porslin, glas, öl, rädisor, tokajer, nötter, dukar, broderier, ägg, keramik, grillat, inlagt, bakat, godis … ja säg vad som inte finns. Rena toaletter. Det kostar bara 100 forint för ett toalettbesök.

Fötter som springer, stannar, trampar, tvekar och fortsätter framåt åt alla håll.

Plötsligt blir jag så sugen på lángos! Minst en lángos vid varje besök i Budapest gäller. Beställer som vanligt med tejföl, sajt och fokhagyma (gräddfil, ost och vitlök). Mycket vitlök.

Hittar en plats att krångla mig in på och börjar äta det otympliga men goda.

– Where are you from? hör jag från sidan.

– I am from Sweden, svarar jag och ler mellan tuggorna med ost och gräddfil i kaos. And you?

– From Singapore. Do you know where it is?

Jag som hade funderat på om han var kines eller japan.

***

The Great Market

Author: *blogfia*

Sometimes I like what I see – then I shoot! – Sometimes I don't like what I see – then I shoot too!

8 thoughts on “Med gräddfil och vitlök”

Thanks for visiting!

