Ett ensamt liv lever inte

Skrivpuff: Behålla

För det mesta ligger Alliana i fosterställning i sin säng. Allianas säng svävar. När hon är i sin säng befinner hon sig i ett tillstånd som är bortom både liv och död. Det är fyllt med välbehag.

Alliana är sannerligen välbehagsfylld i sin svävande säng. Endast när ett annat levande väsen trycker sig mot hennes rygg känner hon livet i sig själv och de båda levande väsena blir ett. Just denna intensiva stund av liv vill Alliana behålla i det längsta. Blickstilla upplevande. Men i nästa ögonblick är det upplöst. En innerlig stund av varmt liv – försvunnen ögonblicket därpå.

– Man lever bara tillsammans med ett annat levande väsen, tänker Alliana. Ett ensamt liv lever inte, konstaterar hon.

Sedan stiger Alliana upp.

***

Author: *blogfia*

Sometimes I like what I see – then I shoot! – Sometimes I don't like what I see – then I shoot too!

10 thoughts on “Ett ensamt liv lever inte”

  1. Jag skulle faktiskt offra hela första stycket. Det låter inte klokt men jag tycker det blir för mycket med båtresan i Thailand och så vidare. Man behöver inte veta att hon har ryggbesvär. Resten av texten står stadigt på egna, poetiska ben. Fint.

    1. Jag håller med dig marmoria – ser att det skulle klara sig bra utan första stycket. Fast det var just första stycket som gjorde att jag kom fram till resten 😉
      Tack för din synpunkt!

  2. “Ett ensamt liv lever inte, ” är en väldigt vacker mening, oavsett om man håller med eller inte.
    För övrigt håller jag med Marmoria, fast antagligen skulle jag ha skrivit som du, men när hon påpekar att man borde ta bort första stycket så ser jag att texten antagligen skulle tjäna på det. Fiiint.

  3. Saknar första stycket…… Jag kan delvis förstå “kritiken” – utan att riktigt förstå varför,,. men håller ändå inte med. Jag tycker att det blev tomt och saknar den ovanliga inledningen massor…

  4. Hann aldrig läsa din text med första stycket.

    Tycker dock att detta är en fantastiskt spännande början: “För det mesta ligger Alliana i fosterställning i sin säng”.

    En text med speciell stämning, gillar.

  5. Första stycket:
    Alliana kan inte längre ligga på magen. Inte sedan hon drabbades av den där kotkompressionen i Thailand när hon åkte mellan öarna i sådana där studsande snabbåtar. På ryggen kan hon ligga om hon först ålar sig in i rätt ställning för ryggraden. Alliana har lärt sig att leva med detta och gör det inte till något större problem. Ungefär som att tvingas gå ut när det regnar.

Thanks for visiting!

