Ord är kul

Skrivpuff: Hugga

Vilket märkligt ord egentligen – h u g g a!
Hugga – jag uttalar ordet flera gånger för mig själv. Hugga, pugga, sugga. Mugga kan man ju inte säga. Tycker det låter väldigt “stenålders” nästan ointelligent. Undrar över dess ursprung? Det låter alldeles för mjukt för sin betydelse. Jämför med engelskans c u t.

“The first cut is the deepest”. Som en smärtfylld snärt.
‘Det första hugget är det djupaste’ får mig att tänka på en stock snarare än poesi.

Men om jag säger – Det hugger till i djupet av mitt hjärta – oj då känner jag verkligen smärtan.

Ibland är ord intressanta eller kan man göra dem intressanta.

Author: *blogfia*

Sometimes I like what I see – then I shoot! – Sometimes I don't like what I see – then I shoot too!

5 thoughts on “Ord är kul”

  1. Det lyckades du verkligen med. Jag tror att “hugga” är sammansatt av ljudet då man svingar en yxa; “hug” (tvärstannad utandning) och “ga” (yxhuvudet sätter sig i veden) 🙂

Thanks for visiting!

